Sunday, August 21, 2011

PERMOHONAN SIKAYA DAN SIMISKIN

Nabi Musa a.s. memiliki ummat yang jumlahnya sangat banyak dan umur mereka panjang-panjang. Mereka ada yang kaya dan juga ada yang miskin. Suatu hari ada seorang yang miskin datang menghadap Nabi Musa a.s.. Ia begitu miskinnya pakaiannya compang-camping dan sangat lusuh berdebu. Si miskin itu kemudian berkata kepada Baginda Musa a.s., "Ya Nabiullah, Kalamullah, tolong sampaikan kepada Allah s.w.t. permohonanku ini agar Allah s.w.t. menjadikan aku orang yang kaya." Nabi Musa a.s. tersenyum dan berkata kepada orang itu, "Saudaraku, banyak-banyaklah kamu bersyukur kepada Allah s.w.t.". Si miskin itu agak terkejut dan kesal, lalu ia berkata, "Bagaimana aku mau banyak bersyukur, aku makan pun jarang, dan pakaian yang aku gunakan pun hanya satu lembar ini saja"!. Akhirnya si miskin itu pulang tanpa mendapatkan apa yang diinginkannya. Beberapa waktu kemudian seorang kaya datang menghadap Nabi Musa a.s.. Orang tersebut bersih badannya juga rapi pakaiannya. Ia berkata kepada Nabi Musa a.s., "Wahai Nabiullah, tolong sampaikan kepada Allah s.w.t. permohonanku ini agar dijadikannya aku ini seorang yang miskin, terkadang aku merasa terganggu dengan hartaku itu." Nabi Musa a.s.pun tersenyum, lalu ia berkata, "Wahai saudaraku, janganlah kamu bersyukur kepada Allah s.w.t.". "Ya Nabiullah, bagaimana aku tidak bersyukur kepada Allah s.w.t.?. Allah s.w.t. telah memberiku mata yang dengannya aku dapat melihat. telinga yang dengannya aku dapat mendengar. Allah s.w.t. telah memberiku tangan yang dengannya aku dapat bekerja dan telah memberiku kaki yang dengannya aku dapat berjalan, bagaimana mungkin aku tidak mensyukurinya", jawab si kaya itu. Akhirnya si kaya itu pun pulang ke rumahnya. Kemudian terjadi adalah si kaya itu semakin Allah s.w.t. tambah kekayaannya kerana ia selalu bersyukur. Dan si miskin menjadi bertambah miskin. Allah s.w.t. mengambil semua kenikmatan-Nya sehingga si miskin itu tidak memiliki selembar pakaianpun yang melekat di tubuhnya. Ini semua kerana ia tidak mau bersyukur kepada Allah s.w.t.


1001 Kisah Teladan

Jadi kawan2..seharusnye kite bersyukur dengan ape yang kita ade sekarang..Sekadar untuk berkongsi cerita same kawan2. harap dapat dijadikan teladan.Selamat Berpuasa =)

41 comments:

waalllaa! said...

good story to share..hehe..semoga kita sentiasa berada dikalangan orang2 yang bersyukur..

syasya said...

terima kasih akak..sama2 kite usehakan =)

meaw said...

yang miskin jangan cepat mengeluh dan yang kaya bersyukur la dengan harta kekayaan yang dimilikinya kerna setiap bersyukur itu pasti ada hikmahnya....



p/s:syasya ,selamat hari raya,kehkehkeh

aiEz said...

terbaik..;)

kdg2 manusia ni selalu tidak bersyukur..lupa dgn apa yg ada,susah skrg esok lusa kiter xtau kn?jd tu sume rahsia Allah buat hambaNya..:)

mizzkechique said...

walaupun xkaya mana..tetap bersyukur sbb ckp makan n pakai.. alhamdulillah...

Dhiya Fariza said...

thanks for sharing syasya :)

bersyukur dgn apa yg ada :)

syasya said...

meow:betol tu sayang ku..selamat hari raya in advance juge =))
aiez:betol2...sume tu dugaan allah untuk menguji tahap kesyukuran hambanya =))
sis MK:alhamdulillah...

syasya said...

dhiya: most welcome dear..yup2 same kite mengingatkan =))

Run Away said...

sya...antara entry2 yg sy suka baca...best cete ni...;d

syasya said...

RA:alhamdulillah..terima kasih sudi bace =)

Fadzli Amir said...

Memang...kita selalu nak apa yg kita tak dapat...dan kalau dah dapat masih lagi tak cukup dan nak dapatkan lebih banyak...Insafff..

Sarah Mohd Saleh said...

sehaursnya bersyukur lahh dgnn anugrah yg diberi..bersyukur lahhhhhh ;)

jaya jr said...

hehe,nice story :)

Saiazuan said...

syukur kita pada Allah kerana mampu type entry pada blog dengan menggunakan laptop kita sndri :)

syasya said...

fadzli: itu la manusia x pernah berasa puas kan =))
sarah: yup2.syukur denagan ape je nikmat =)

syasya said...

jaya jr:thanks =))
wan:alhamdulillah..hehe

Schafiq Hasyriq said...

syukur ade org post pasal ni =p

syasya said...

hehe =p

sifu im said...

tpi skang ni ade lagi ke zaman antara dua dajrat??

syasya said...

sifu: mungkin?

JIJI YU said...

miskin ke kaya ke..kena tetpa bersyukur dgn apa yang ada..

syrupmasin said...

jadi bersyukur ape ade nye itu penting kan :)

hamzah ian said...

cerita mmg teladan.. hehe

izahdaut said...

tq share ilmu

Saiazuan said...

hurm.. tetiba nk komen sini gak.. pasal syasya nye cadangn buat video papercraft tu menarik, tapi rasanya tak perlu dibuat sbb senang je nak buat.. :D

asamasin said...

syukur syukur,alhamdulillah.. :D

Shahrul Tanaka Safeai said...

mohon besarkan tulisan. payah nak nampak ayat.

syasya said...

jiji n sirup: betol jiji n sirup...=)
hamzah:cerita teladan =)
wan: ehhe bg kamu senang la..bg yang x tahu susah kan
sis izah:same2 kasih sis =)
asammasin: alhamdulillah syukur =)
tanaka:heee bia la..malas bg besaQ...

S.E.A,, G.G.K & FRIEND~ said...

nice story :))

abghani said...

salam raya..aku bersyukur pd nya

zulhilmi.tempoyak said...

tima kaseh awek...
ehh...silap...
tima kaseh awk...

nuruashia ♥ said...

alhamdulilah.. =)
btw, nuru dh mskn blog ini dlm geng nuru hek9!~ hehehe..

Nurul Iman Rosman said...

bersyukur lah dengan ape yang ade :)

tomatokering :) said...

tak kisah kaya ke miskin ke memang kena bersyukur dn jgn kufur dgn nikmatNYA kan .. ;)

syasya said...

sea: tenQ =))
abghani:selamat raye juge =)
tempoyak:hehesame2 =)
nuru:tenQ dear!!
nurul iman:yup2 betol tu dear
tomato comel: hehe yup2.allah nk duga kite je..sbb tu kene bersyukur =)

asfira aminuddin said...

babe, i suka cerita ni. first tyme tahu tau. yes agree! perlu bersyukur dgn apa yang kita ada :)

syasya said...

asfira: thanks sudi bace dear..hehe mari same bersyukur!

fadh leyanie said...

perkongsian cerita yang bagus,,
dapat di jdkan teladan.
syukur dgn apa yg diberikan Allah swt.

miZz_nizZ said...

idup ni kena sikap qanaah kn..bersikap rse bersyukur dgn ape yg ade..bile xhrgai pmbrian Tuhan tu yg bhye..hope kite bkn drpd mrka yg xbsyukur

syasya said...

fadh:alhamdulillah..terima kasih fadh
nizz:yup2..betul tu..nikmat Allah hanya sementare saje =)

rozeeta rashid said...

be grateful for what we have. =)