Umrah Syasya

Thursday, January 24, 2013


Assalammualaikum kawan2. alhamdulillah saye sudah selamat pergi dan pulang dari tanah suci =)) entry kali ni insyaallah saye nk share sume pengalaman sepanjang saye disane. Mayb panjang sikit la. kalau rase malas x ya bace pon x pe. tgok2 pic kat fb dh upload =)) sepanjang disane ade macam2 dugaan, penglaman manis..pahit hehe

ok cm ni lepas tolak dari malaysia pkol 3 cm tu..sampai jeddah time magrib. dari c2 dah start dugaan sebab beg kami dihantar ke terminal haji. kami pergi madinah dulu. so terpakse la tunggu i jam cm tu.. huhu lepas tu nk gerak madinah pulak x de mutawif tunggu kami untuk bawa ke madinah. so auntie shima n suami nye yg uruskan semuanye sendiri. sian die..perjalanan dari jedah ke madinah amik mase lebih kurang 5 jam. pkol 4 cm tu kami selamat sampi madinah.sampai saje di madinah kami x tinggal dekat hotel yg sepatotnye. huhu sbb dh penuh. so tinggal di Movenpick hotel..tp saye suke je tinggal c2 hehe dekat ngan masjid nabawi.



ouh lupe nk bg tau, rombongan kami semuanye 10 orang sahaje. kami di madinah al munawarah 4 hari. madinah sangat cantik kotanye. sejuk je panas pon x rase panas tu =) masjid nabawi sangat bersih suci..nmpk baru =)) besar...tenang je solat kat sane. sape2 je datang kat sini mesti x nk lepas kan peluang ziarah rasulullah dan sahabat serta solat di raudah. cubaan pertama saye hanye dapat ucap salam pade rasulullah dan sahabat sahaje. dugaan x sempat smpai ke raudah =(( rase sedih. auntie shima dapat solat di raudah. saye n kak ema x dapat. tp alhamdulillah syukur saye akhirnye dapat juga solat di raudah sebelum salam wida pada rasulullah =)) kawan2 tau x susahnye nk masuk raudah. ya la raudah itu upama syurga. siapa saja berdoa disitu inysaallah akan dimakbulkan doa. raudah tu kecil je tempatnye sebesar bilik tidur. bayangkan la berjuta2 org yg dtg sume nk solat kat situ, sume orang nk masuk syurga..tp x senang nk masuk syurga kan.=)) sewaktu dalam raudah saye menangis. syukur sgt..saye menangis sebab saye rase sangat susah nk masuk c2 =(( alhamdulillah selamat sudah.selain beribadat di masjid. kami dibawa ziarah luar.
perkuburan baqi- tempat dimana para sahabat dan isteri2 rasulullah dikebumikan

di atas ni jabal uhud, dimana berlakunye perang badar

masjid qiblat tain (masjid dua kiblat) dimasjid ni la rasulullah mendapat wahyu diarah menukar qiblat masjidil ansar ke masjidil haram =)
ladang kurma =)
diatas ni masjid Quba. dikatakan sesiapa yang berwuduk dari tempat kediaman dan menuju ke masjid Quba dan solat disana. mendapat pahala satu kali umrah =))) subhahanallah =)


sedia untuk melakukan umrah =))atas ni masjid bir'ali. mikat untuk melakukan umrah dari madinah

berhenti makan disini. tempat x menarik. tp makannye sedap2 =)) yummy mase makan x amik pic, sorry...
tengok atas ni bukit2 batu..bayangkan dahulunye rasulullah dan para sahabat berjalan kaki dan bergilir2 menaiki untuk untuk menunaikan haji. perjalanan mereka mengambil mase dua bulan lamanye. kite sekarang 4-6 jam sahaja untuk ke mekkah. lg nmpak x pokok2 subur tumbuh. dahulunye di sini satu pokok pon x de. ini menanda kan dunia telah akhir zaman.


Dii mekah pula. bertolak dari madinah kira2 jam 11.30 pg g mikat kat bir ali.terus ke makkah. smpi je di mekkah pkol 6 lebih tepat2 smpi azan. kami bergegas ke masjid. x sempat solat jemaah. solat mgrib dan isyak. dan terus melalukan tawaf saie dn sebagainye..umrah pertame waktu malam =)) seronok. x panas. ouh ya.. sepanjang di mekkah saye dapat melalukan 7 kali umrah. dikatakan lagi..siapa yang melalukan 7 kali umrah mendapat pahala 1 kali haji..huhu insyaallah

yg ni isi peti ais.kalao org g mekah mesti minum jus strawberi n mango kat sane..murah je 1 bekas tu SR6 kot. yg bekas kecik SR3 hehe aiskrim pon sedap yg SR3...mayb aiskrim 2 yg 'kecik' cakap. kalau smpi sane jangan lupe makan aiskrim. sedap =))
hehe gedik2

subahanallah...sape sangke dalam bangunan ini ade kaabah =))

didalam baitullah hil haram...nk masuk sini peraturan die x ketat macam masuk masjid nabawi. cume x leh bawa masuk makanan basah je. kalau di madinah sebelum masuk. perempuan sume kene cek beg.x leh bawa handphone...n cmre.. tp saye bawa.. sorok handphone lam stokin. die x raba smpai bawah =)) lg barang haram seperti rokok pon x leh masukmakan2 di hilton =))
yg ni mamat anak buah untie shima
gal yg kanan tu rumate sya mase kat sane.name die kak ema =)) dah kawin .laki kat atas tu abg som.
pak haji atas ni tokei restorant tu kot. hehe
yg ni untie shima. beliau la yg bawa saye ke tanah suci. terima kasih banyak2. suami nye uncle brahim. mahram saye =)
ni die uncle brahim.hehe die sgt risau kalo saye jalan sorg2
ops stokin buruk..tawaf elok pakai stokin cm ni supaye x sakit tumit =)
minum petang..ouh hot chocolate..saye x suke minum air panas sgt...
seterusnye..ziarah luar =))
ni die gua thur.. dimana tempat rasullullah dan saidina abu bakar bersembunyi..ingat x kisah die?? he rase seronok bile dapat tgok live banyak tempat2 bersejarah.
saye n kak ema
yg ni pulak jabal rahman. disinilah tempat pertemuan semula nabi adam dan isterinya hawa setelah 100 tahun terpisah. bukit ini juga dipanggil bukit jodoh. sape2 yg nk doa untuk jodoh cepat elok berdoa di sini. kalau tgok kat batu atas tu ade org tulis name. ustaz cakap mereka tulis name jodoh mereka. tp kite x elok buat cm tu. syirik ...=)) berdoa sahaje..


tgok atas n bawah ni ade 2 orang kanak2 tangannye kudung... bukan kudung..mereke2 ini menipu je untuk dapat wang..huhu tangan nya x kudung pon. tp disorokkan..huhu
kat bawah jabal rahman ade padang arafah. kat sini la umat islam berwukuf pada musim haji =))

bawah tu ade unta gak. nk naik amik pic SR10 jalan SR10 saye nk naik amik pic n jalan2 so kene SR20 heee ustaz cakap naik unta boleh ilangkan penin2 =))

yg ni tempat lontar jamrah
yg ni pulak rail keretapi. skang kat sane dh ade LRT hehe tp org asia x leh naik. u warga arab je..

yg ni jabal nur. tempat turunnye wahyu pertama.kat atas bukit tu ade gua.kat dalam tu boleh muat untuk 2 orang saje. sorang solat. sorg boleh duduk.

jalan2 di baitullah pada waktu malam untuk ambil air zam zam hehe.kami naik escelator tok aras atas..teringin nk tgok orang tawaf dari atas
yg ni anak orang india =) comel kan
cantik kan kaabah =)) saye je tgok
view tempat solat kala x ramai orang..mase ni lepas isyak..org x ramai. sume bz tawaf n saie
saye selesai tawaf =)
selesai saie =) kemudian bercukur selesai umrah
yg ni mimbar. mereke kaluarkan untuk solat jumaat. imam nk bg khutbah di sini rasenye =)
mimbar ni auto leh control tok gerakkan die
tgok tu view tempat solat wanita. alhamdulillah saye dapat merase solat jumaat didepan kaabah =)

comelkan baby ni. lupe name die
yang ni abang die..ensem kan
yg ni habsah. indian little girl.friendly...
yg ni kak ema same khadijah..dari gizirria..hehe tau x kami x faham sgt ape die ckp. ya la ibarat itik bercakap ngan ayam. ade satu mase tu die cerite tentang fmly die smpi nges2 huhuhu
yg diri tu adik die..dorg balik 3 hari awal dari kami..sedih je
comelkan baby ni. badan die smgat tau. yg pegang die tu bukan mama die tau.. tp mama baby lain. die cm jeles ngan baby tu gurau2 ngan mama die.pastu die dtg..
yg ni pula masjid udaibiah
kat sini la tempat dimane termetarainye perjanjian udaibiah =)


hehe yg ni tempat favorite. ladang unta....i love it! hehehe unta friendly. x macam lembu takot orang...hehe unta ni istimewa tau. unta la satu2 nye binatang yag berlajan kaki depan dan belakang selari..=)) minum susu una banyak khasiat die...nk cte nnt panjang. cube search kat google. mesti ade =)
tgok tu.. friendly x friendly mereke2 ni
selamat data ke muzeum mekah madinah =)) kat sini la tempat letak nye barang2 lame seperti pintu kaabah. cover hajar aswad dan sebagainye =))
view kaabah lame


tiang dalam kaabah. seperti yg kite tahu..dalam kaabah ni ade tiga tiang. yg la tiang die.

yg ni mesin yg lame tok jahit kelambu kaabah =)
telaga zam2 lame =)


uztaz nas, uncle sani. pak ucop, uncle kamal n cousin ustaz. ustaz juga =)
sampai hotel lewat x sempat nk solat lam baitullah.dapat solat isyak kat luar je..merase solat kat luar malam2 =)
mikat tok umrah terakhir di tanaim. kat sini la tempat orang laksanekan hukum pancung..potong2 tangan sume..ade tempat khas kot =)
nk balik dah..sob sob sedih tau nk tinggal kan tanah suci.. rase x puas beribadat kat sane.. nk datang lagi..d oakan saye ye =))
otw ke jeddah tu nmpk ni..eh2 ade McD..hehe kecik ckp xde mcd =p
babai padang pasir =)) insyaAllah jmpe lg =))

ok sekian saje entry kali ini. selamat membace kawan2... =)
p/s: sakit tekak dan selsema setelah smpi malaysia.aka deman hihi alhamdulillah syukur x demam mase kat sane =))